De Europese Commissie (EC) heeft op 6 juli 2021 een Nieuwe Strategie voor Duurzame Financiering gepubliceerd. Doel hiervan is het duurzamer maken van het financiële stelsel in de Europese Unie door in lijn met de Europese Green Deal private investeringen in duurzame projecten en activiteiten te stimuleren. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Waarom een Nieuwe Strategie voor Duurzame Financiering en wat houdt deze in? Wat zijn de raakvlakken met de SFDR, CSRD en Taxonomieverordening? Wat zijn de vervolgstappen?
De reden voor de Nieuwe Strategie voor Duurzame Financiering is dat de mondiale context is veranderd. Om de EU-klimaatdoelstellingen voor 2030 te behalen, schat de EC dat jaarlijks 480 miljard euro aan extra investeringen nodig zal zijn, niet alleen uit de publieke maar ook uit de private sector. Dit vraagt om een nieuwe manier van denken over duurzame investeringen.
De nieuwe strategie omvat 6 acties:
De nieuwe strategie kan worden verdeeld in 3 groepen: uitbreiding van het taxonomiekader, uitbreiding van transparantievereisten voor de SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en Taxonomieverordening en uitbreiding van instrumenten.
Het taxonomiekader wordt uitgebreid door:
De verwachting is dat de commissie ook een rapport zal publiceren over de uitbreiding van het taxonomiekader naar ‘bruine criteria’. Overleg hierover zal plaatsvinden in het derde kwartaal van dit jaar.
Er komen aanvullende transparantievereisten voor zowel financiële als niet-financiële ondernemingen in de CSRD, SFDR en Taxonomieverordening door duurzaamheidsvoorkeuren te verankeren in beleggingsadvies- en verzekeringsadvies. De vereisten omvatten de impact van activiteiten van een bedrijf op het milieu en de samenleving evenals zakelijke en financiële risico’s waarmee een bedrijf wordt geconfronteerd vanwege zijn blootstelling aan duurzaamheidsrisico’s (het concept van dubbele materialiteit). In onderstaande tabel zijn de scope, transparantievereisten en status per wetgeving samengevat.
EU transparantievereisten voor financiële en niet-financiële partijen[1] |
|||
Wetgeving |
Scope |
Vereisten |
Status |
CSDR |
Alle grote bedrijven in de EU en alle beursgenoteerde bedrijven (behalve beursgenoteerde micro-ondernemingen) |
Rapporteren op basis van formele rapportage standaarden en onderworpen aan externe audit |
Onderhandelingen gaande |
SFDR |
Financiële markt deelnemers die beleggingsproducten aanbieden en financieel adviseurs |
Openbaarmaking duurzaamheidsrisico’s en principle adverse impact (PAI) op entiteits- en productniveau |
Geldig vanaf 10 maart 2021 |
Taxonomie-verordening |
Financiële markt deelnemers en alle bedrijven die onder de CSRD vallen |
Omzet, kapitaal en bedrijfskosten van het producten of activiteiten gerelateerd aan Taxonomie |
Geldig vanaf 1 januari 2022 |
Instrumenten worden uitgebreid, zoals een standaard voor groene obligaties, criteria voor lichtgroene financiële producten en groene labels. De EC heeft het wetsvoorstel voor groene obligaties goedgekeurd dat een vrijwillige standaard bevat voor obligaties die duurzame investeringen financieren. Tevens overweegt de EC een minimum aan duurzaamheidscriteria voor lichtgroene financiële producten. Tevens zal de mogelijkheid voor een groen label voor hypotheken en leningen worden opgenomen. Tenslotte zal grotere betrokkenheid van particuliere beleggers door het verbeteren van de duurzaamheidskennis van adviseurs worden gestimuleerd.
De EC zal tegen eind 2023 verslag uitbrengen over de uitvoering van de strategie. De voorgestelde verordening over de Europese norm voor groene obligaties wordt nog voorgelegd aan het Europees Parlement en de Raad.
Met onze dienst ESG-transformatie helpt 4ESG Consulting uw organisatie met het voldoen aan duurzaamheidswetgeving waaronder de SFDR en Taxonomieverordening. Heeft u interesse of vragen en opmerkingen naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact met ons op.